Extraljus och besiktning – vad gäller egentligen?

Måste extraljus vara E-märkta?
Ja – det är obligatoriskt att alla extraljus som används på allmän väg är E-godkända (ECE-märkta). Märkningen ska finnas synligt på själva lampan. Utan detta riskerar du att få en anmärkning vid besiktningen.

✔ Leta efter märkningar som "E" eller "ECE R112"
✔ CE-märkning räcker inte – det är E-märkning som gäller

Hur många extraljus får man ha?
Det finns inga specifika begränsningar i antalet extraljus enligt Transportstyrelsen längre, så länge de är korrekt monterade och tänds/släcks med helljuset.

Krav: Får endast tändas tillsammans med helljus Får inte blända mötande trafik Får inte skymma bilens registreringsskylt eller strålkastare

Montering – detta kontrolleras vid besiktning
Besiktningspersonal tittar bland annat på: Att extraljusen är stadigt monterade Att de inte är trasiga, bländande eller feljusterade Att ljusen släcks automatiskt med helljuset

Tips: Koppla extraljus via ett relä och använd originalkablar om möjligt. Då minskar risken för elproblem och anmärkning.

Ska jag ta bort extraljus inför besiktningen?
Nej, det behöver du inte – så länge de är korrekt installerade och godkända.

Däremot:
Dölja, tejpa över eller koppla ur icke-godkända ljus (t.ex. arbetsbelysning)
Kontrollera att inget är löst, trasigt eller blinkar

Checklista inför besiktning:

  • Extraljus är E-godkända
  • Monterade med stadigt fäste
  • Tänds och släcks automatiskt med helljus
  • Inga synliga skador eller glapp Inga ljus som lyser när de inte får

Sammanfattning
Extraljus är tillåtna, men de måste vara korrekt installerade. Att tänka på E-märkning, koppling till helljus och rätt montering gör att du slipper anmärkning – och kör säkrare i mörker.

Kolla in våra extraljus och LED-ramper via länken nedan:
Våra extraljus

Skapad: Nyheter

Lämna en kommentar

Senaste inlägg