Köpvillkor
Parter
Dessa köpevillkor gäller mellan dig som konsument (Köpare) och Autolight (Säljare).
autolight.se
Org nr: 559373-8072
E-post: info@autolight.se
För att kunna handla på Autolight måste du ha rätt att ingå avtal, det vill säga vara myndig. Dessa vilkor gäller när du handlar som konsument. För företag tillämpas den svenska köplagen (1990:931)
Köpare benämns i köpevillkoren nedan som "du" och säljare som "vi" eller "Autolight".
Beställning
Vid beställning av varor eller tjänster på autolight.se ingår du ett avtal när du bekräftar beställningen i Autolight onlinekassa. Autolight skickar en orderbekräftelse med e-post eller SMS till de kontaktuppgifter du angett.
Vid uppenbara felaktigheter (exempelvis pris) förbehåller sig Autolight rätten att korrigera beställningen. Detta är att anse som ett nytt avtalserbjudande och du kan avbryta din beställning om du är missnöjd.
Aktuellt lagersaldo för varje vara finner du i webshoppen. Om din beställning inte kan levereras på grund av avvikelser i lagersaldot kontaktar vi dig och du kan välja att ändra eller avbryta beställningen.
Ibland kan leveransförseningar inträffa och Autolight kommer då att försöka kontakta dig med ett nytt förväntat leveransdatum. Du har då möjlighet att ändra eller avbryta beställningen.
Autolight förbehåller sig att ensidigt avbryta din beställning i de fall då varan är slutsåld hos underleverantör.
Vid oförutsedda händelser, Force Majure, som ligger utanför Autolight kontroll (exempelvis naturkatastrofer, krig, strejker, pandemier osv.) förbehåller vi oss rätten att avbryta din beställning.
Priser och betalning
Priset för varje vara och tjänst anges inklusive moms. I kundvagnen kan man se det totala priset inklusive alla avgifter, moms, frakt och betalning. För företag anges pris exklusive moms. Lägsta ordervärde är 10kr
Varor förblir Autolight egendom tills dess full betalning mottagits.
Autolight använder Klarna för att hantera betalningar. Som konsument kan du välja mellan fakturabetalning, delbetalning, kortbetalning och direktbetalning. Företag kan välja mellan fakturabetalning och kortbetalning. Klarnas fakturor har en förfallotid på 14 dagar.
Klarna använder sig vid kortbetalning av 3-D Secure (Verified by Visa och MasterCard SecureCode).
Fullständiga villkor om Klarnas betalsätt hittar du på https://www.klarna.com/se/villkor/
Leverans
Valt leveranssätt anges på orderbekräftelsen och produkterna anses levererade när du har dem i din besittning.
Leverans sker i enlighet med de personuppgifter som anges i samband med beställningen. Om det visar sig att uppgifterna inte är korrekta är det utom Autolights ansvar.
Aktuellt lagersaldo och förväntad leveranstid anges under varje produkt. De angivna leveranstiderna är ungefärliga och ibland kan det tillkomma någon arbetsdag, i synnerhet för beställningar som ska levereras till postnummer som börjar på 8 och 9.
Beställda varor som finns i lager skickas inom 24 timmar med Bring, varor som inte finns i lager skickas ibland med UPS från utlandet. Varorna levereras direkt till din dörr eller utlämningsställe beroende på kollits storlek Du får alltid en länk för att kunna spåra försändelsen.
Endast leverans inom Sverige är möjlig.
Ibland kan leveransförseningar eller avvikelser i saldot inträffa och Autolight kommer då att försöka kontakta dig med ett nytt förväntat leveransdatum. Du har då möjlighet att ändra eller avbryta beställningen.
Reklamation
När du har mottagit din vara är det viktigt att du kontrollerar att den inte blivit skadad under leveransen, att det är rätt vara eller att den inte har fel och brister.
Ibland kan leveransförseningar inträffa och Autolight kommer då att försöka kontakta dig med ett nytt förväntat leveransdatum. Du har då möjlighet att ändra eller avbryta beställningen
Du har rätt att reklamera en vara som har fel och brister inom inom tre år, Felet ska anmälas snarast eller så snart felet borde ha upptäckts. Att anmäla fel i varan inom två månader anses alltid inom skälig tid. Reklamationsrätten omfattar endast ursprungliga fel och inte fel som uppkommit på grund av normalt slitage.
Reklamation sker med fördel via mejl till reklamation@dke.se. Tänk på att bifoga kontaktinformation, bilder, kvitto och information om hur felet uppstått.
Autolight förbehåller sig rätten att i första hand avhjälpa felet, i andra hand ny leverans och i tredje hand återbetalning.
Garanti
Autolight lämnar garanti på alla varor, i normalfallet 2 år om inte annat anges.
Garantitiden räknas från kvittots datering.
Autolight ansvarar inte för fel som uppkommit genom att varan har monterats på ett felaktigt sätt eller genom onormalt slitage. Varan får ej heller ha ändrats ifrån sitt ursprungliga utförande.
Garantiärenden hanteras genom att mejla till info@autolight.se. Bifoga kontaktinformation, kvitto och ärendebeskrivning.
Ångerrätt
Enligt distansavtalslagen (2005:59) har du rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från det att du mottagit din beställning förutsatt att du inte ingått avtalet i någon av Autolight lokaler.
Vill du utöva din ångerrätt skicka ett meddelande till info@autolight.se vari det tydligt framgår att du vill ångra ditt köp. Bifoga kvitto, ordernummer samt kontaktuppgifter. Du kan också använda konsumentverkets standardformulär om du vill använda din ångerrätt. Formuläret hittar du här. Det ifyllda formuläret kan mejlas till info@autolight.se.
Du får då tillbaka en returfraktsedel som du använder för att utan dröjsmål (senast inom 14 dagar) returnera varan. Köparen är skyldig att bekosta returleveransen och säljaren är skyldig att betala tillbaka hela köpeskillingen senast 14 dagar efter det att meddelandet om att köparen önskar ångra sig. Dock behöver antingen varan kommit åter till säljaren eller måste köparen lämna bevis på att varan har återsänts innan återbetalning kan ske.
Kom ihåg att spara eventuellt kolli-id så att försändelsen blir spårbar samt kvittens vid inlämnandet.
Avdrag på återbetalningen motsvarande varans värdeminskning kommer att göras till följd av att du hanterat varan mer än nödvändigt för att fastställa varans egenskaper och funktion.
Transportskador
Om du ser att varan är skadad vid leveranstillfället så anmäl det direkt till ansvarig transportör. Om du upptäcker att varan är skadad när du packar upp den så anmäler du den till oss genom att mejla till info@autolight.se. Detta ska göras snarast möjligt, dock senast fem dagar från mottagningsdatum.
Bifoga ett foto på transportskadan samt ordernummer och mejladress för att förkorta hanteringstiden.
Autolight kommer omgående skicka en ny vara kostnadsfritt och ansvara för reklamationsprocessen med berörd speditör.
Återbetalning
Om du ångrar ditt köp betalar Autolight tillbaka dig inom 14 dagar från det att vi mottagit returprodukten, dock minus kostnaden för återfrakt.
Om den retunerade varan inte kommit åter avaktar Autolight med betalning tills antingen varan kommer åter eller konsumenten lämnat bevis på att produkten skickats åter.
Vid godkänd reklamation återbetalar Autolight hela beloppet, inklusive fraktkostnader och annan eventuell ersättning, utan onödigt dröjsmål.
Autolight återbetalar med samma betalsätt som vid köpet. Är inte det möjligt sker återbetalningen med banköverföring.
Vi förbinder oss att följa ARNs beslut.
Du kan även använda EU ODR som är tvistlösningsorgan som tillhandahålls av Europeiska kommissionen. Se länk